Udvalgte kajakoplevelser fra 2020

Sommertur til Norge

Vi blev inspireret af vores venner i Skagen Havkajakklub til at afholde vores sommertur i den norske skærgård. Nærmere betegnet til Tregde Feriecenter – en lille perle på Norges Sydkyst tæt ved Mandal. Feriecentret ligger godt beskyttet dybt inde i skærgården med en fantastisk udsigt ud over alle de små øer.

Ankomstdagen var blæsende. Efter indkvartering tog vi en kort tur i området ud for feriecentret, og blev blæst godt igennem. De efterfølgende to dage bød på fantastiske naturoplevelser i Harkemarkfjorden, i Trusfjorden og i Sørge Skjærgårdspark.

Det blev til en endnu en herlig klubtur sammen med gode venner, god motion og fantastiske naturoplevelser. Den Norske Sydkyst fortjener bestemt et gensyn på et andet tidspunkt.

DesignKayaks præsenteret af Tue Olesen

Vi har fået mange henvendelser vedrørende deltagelse i et begynderkursus. Vi har måtte beklage med begrundelse i, at vi ikke har haft nogen klubkajakker. Dette er vi forhåbentlig snart ved at have en løsning på.

I vores søgen efter egnede kajakmodeller havde vi besøg af Tue Olesen fra OnAdventure, der præsenterede os for den nye dansk designede DesignKayaks, der er et rigtig godt bud på en stabil, manøvredygtig kajak med god kvalitet til prisen.

Vi besluttede os derfor for at købe et sæt af disse smukke farverige kajakker, som inden længe vil kunne ses i og omkring Frederikshavn Marina. Vi holder vores første begynderkursus i starten af august.

Grill-roning og velkommen til nye medlemmer

Årets første grill-roning blev afholdt en herlig solrig aften i juni, hvor vi også benyttede lejligheden til at byde vores nye klub-kammerater hjertelig velkommen.

Vejret var med os – vi havde en hyggelig rotur ned langs “Guldkysten”. Tilbage i Marina’en blev der fulgt op på torsdagens tekniktræning med flot baglænsroning ind mod slæbestedet.

Og så var der ellers almindelig hygge ved grillen og omkring bordene, hvor der også blev lejlighed til at høre nyt fra bestyrelsen – og naturligvis en hjertlig velkomst til vores nye klubkammerater fra formanden.

Weekendtur på Gudenåen

En af årets store klubturer blev en forlænget weekend-tur på Gudenåen fra Ry til Randers – en tur på lige knap 100 km. Turen blev tilrettelagt således, at deltagerne kunne støde til og hoppe fra som tid, lyst og dagsform tillod. Men størstedelen af turens 10 deltagere – også en af vores helt nye seje roer – gennemførte hele turen.

Fredag morgen startede vi ud fra Ry Roklub op gennem Julsø, forbi Himmelbjerget, gennem Brassø – naturligvis lige indenom det fredfyldte”Brillerne” og til Silkeborg gennem slusen til vi ankommer ved Silkeborg Sø Camping, hvor vi inkvarteret os i hytter. Dagens tur var på 21 km.

Lørdag var weekendens lange etape på i alt 46 km. Turen gik fra Silkeborg Langsø op gennem Tange sø. Ved Tangeværket en mindre overbæringm hvorerfter vi fortsatte forbi Bjerringbro inden vi ankommer til Bamsebo Camping ved Ulstrup. Her indlogerede vi os igen i hytter.

Søndag gik turen videre forbi Langå og op til Randers, hvor vi lige var inde og se Randers Regnskov, inden vi sluttede turen af ved Kano- og kajakklubben Gudenåen. Søndagens etape var på 26 km.

Det blev til en herlig weekendtur med masser af gode naturoplevelser, dejligt samvær med klubkammeraterne – men også med nogle lidt trætte roere i bilerne retur til Frederikshavn søndag aften.

På Kanal Frederikshavn blev der bragt en mere detaljeret beskrivelse af turen: Vellykket første klubtur

Tekniktræning i Frederikshavn Marina

Vi er startet op med tekniktræning hver torsdag. Det kan være alt fra ren tekniktræning, balanceøvelser, navigation, sjov med kajakkerne, træning af grønlænder-rul, eller hvad der nu lige er stemning for.

Vi er startet ud med en kort række træningsaftner, hvor vi opfrisker den grundlæggende IPP2- / DGI Roer 1-færdigheder.

Forårstur til Vesterhavet

En god ven af klubben – Hans Ravn – havde inviteret til en rotur i hans faste rovand i området nord for Løkken. Vejrudsigten lovede en usædvanlig rolig dag på vandet – næsten for stille 🙂 Så de der havde mulighed for med kort varsel at trække en hel dag ud af kalenderen fik en ualmindelig dejlig dag ved Vesterhavet.

Vi mødtes på Nr. Lyngby strand. Herfra gik turen mod nord forbi Rubjerg Knude Fyr og videre op til det charmerende lille fiskerleje ved Lønstrup. Madpakken blev indtaget ved Lønstrup gamle Redningsstation, hvorfra der er en fantastisk flot udsigt ud over fiskelejet.

Det blev til en varm tur tilbage sydpå i fuld vintermundering og i strålende sol. Tilbage ved Nr. Lyngby strand var der derfor stemning for en forfriskende dukkert i form af rul og redningsøvelser, inden det stod på en hyggelig afslutning inden afsked på stranden. En helt fantastisk tur, som vi helt sikkert må gentage.

Arbejdsdag - Indretning af bådhus

Klubben har fået en ualmindelig god modtagelse af Frederikshavn Marina. Vi har fået lov at låne havnens lagerhal til indretning af midlertidig bådhus, indtil vi får rejst penge til etablering af vores permanente bådhus.

Det var således en mærkedag for klubben, da vi fik overdraget hallen i 2020, og kunne samle dén kajak-reol, som Jens Bregnhøj havde gjort et stort forarbejde til. Reolen blev samlet og indviet, og prototypen på Jens’ nye kajakvogne blev beundret og afprøvet.

En dejlig start på klubbens aktiviteter i Frederikshavn Marina.

Løgsstør - Frederik VII's Kanal

Første klubtur i 2020 gik til Løgstør, hvor John fra Kano- og Kajakklubben Limfjorden havde arrangeret en fællestur, hvor ikke færre end 24 deltagere fra forskellige nordjyske kajakklubber mødtes i Løgstør Roklub. Klubben bød på kaffe og rundstykker og fortalte lidt om klubbens historie, aktiviteter og fremtidsplaner.

Løgstør Roklub ligger direkte ned til Frederik VII’s Kanal. Fra klubhuset roede vi ned til bunden af kanalen til det gamle svajebassin med resterne af de over 150 år gamle Duc d’Alber. Undervejs på turen fik vi den spændende historie om kanalens etablering og brug helt frem til 1913.