Udvalgte kajakoplevelser fra 2021

Rundt om Grenen

Lørdag den 5. juni

Det var ikke nogen svær beslutning, da John Andersen fra Kano- og Kajakklubben Limfjorden og Michael Thaarup fra Skagen Havkajakklub inviterede de nordjyske havkajakroere til en fællestur omkring Grenen. Vi var en lille flok på 11 deltagere fra Frederikshavn Havkajakklub, der takkede ja til invitationen.

Det var ikke færre end 33 deltagere fra fem forskellige nordjyske kajakklubber, der mødtes ved Skagen Havkajakklub, hvor der blev budt på rundstykker, kaffe og the. Efter en kort briefing om dagens tur kørte vi mod Skagen Sønderstrand, hvor vi klargjorde kajakkerne og satte afsted lige ud for Vippefyret.

Turen gik mod nord – forbi Det Grå Fyr og til Grenen. Det var en usædvanlig stille dag – stort set ingen vind, så det blev til en næsten skuffende rolig krydsning af grenen. Som for at råde bod på dette, stod Københavns Drengekor ude på spidsen af Grenen og sang “I Danmark er jeg født” mens vi krydsede forbi. Se video-klip af dette på KanalFrederikshavn.

Turen afsluttede ved Solnedgangspladsen i Gammel Skagen. De fleste deltagere rundede dagen af med et besøg på én af fiskerestauranterne. Det blev til endnu en dejlig dag i godt selskab med herlige havkajak-entusiaster.

Tak til John og Michael for et super fint arrangement.

Klubtur til Aalborg

Lørdag den 29. maj

Maj måneds klubtur var en del af årets første DGI Roer 1 kursus. Turen var en stille og rolig sight-seeing tur til Aalborg, der skulle vise vores nye klubkammerater, hvad havkajaksporten også kan byde på. Det var en pæn flok på 21 deltagere, der i fælles trop kørte til Tunnelhavnen, hvor vi gjode kajakkerne klar, klædt om, gik i kajakkerne og lagde os ud og fornemmede motorvejstrafikken, der forsvandt ind under os.

Vest for tunnelen krydsede vi over på Aalborg-siden, og roede ind mod byen og opleve de mange ikoniske byggerier fra søsiden. Først et lille smut ind i den gamle tørdok mellem de to KMD-bygninger, forbi Musikkens Hus og Utzon Centret, under Limfjordsbroerne, forbi Fjordbyen og Vestre Fjordpark og indenom Marina Fjordparken, inden vi krydsede over og gik i land på Egholm.

Efter en hyggelig frokostpause på shelterpladsen gik turen først et stykke op langs nordsiden af Egholm, inden vi vendte om og roede langs Nørresundby Havnefront tilbage til Tunnelhavnen. Vi sluttede en helt fantastisk dag af med kaffe og kage, inden vi pakkede sammen og kørte retur til Marina’en i Frederikshavn.

Se også artiklen på FrederikshavnsAvis.dk.

DGI Roer 1 kurser

Søndag den 2. maj til onsdag den 30. juni

I år holder vi to DGI Roer 1 kurser i forsommeren – helt i tråd med et af vores vedtægters formålsparagraf om at være samlingssted for udøvelse af havkajakroning og at udbrede kendskab til havkajaksporten. I år introducerer vi således 17 nye klubkammerater til kajaksportens mange glæder.

Kurset indeholder en indledende svømmehalstræning efterfulgt af en række træningsseancer i og omkring Frederikshavn Marina’en. Dette er med til at give de nye roere de nødvendige færdigheder for sikker og effektiv roning. Derud over indeholder kurset også en række fællesroninger og klubture, da socialt fællesskab og kammeratskab også er en stor del af det, at være medlem af Frederikshavn Havkajakklub.

Den første klubtur, som de nye klubkammerater bliver præsenteret for, bliver en rigtig hyggelig ”sight seeing”-tur til Aalborg, hvor vi vil komme til at se byens markante bygninger fra vandsiden, og nyde naturen på og omkring Egholm.

Weekendtur på Silkeborg-søerne

Fredag den 16. april til søndag den 18. april

Foråret kom til Danmark den tredje weekend i april – samme weekend, som vi havde valgt at tage på årets første længere weekend-tur. Fredag ved middagstid kørte vi til Skyttehusets Outdoor Camp – en perle af en campingplads, der ligger direkte ned til Silkeborg-søerne. Fredag blev det til en lille tur rundt i Julsø og forbi Himmelbjerget, inden vi sluttede af med drinks og Birgits efterhånden traditionsrige chili con carne.

Lørdag tog vi på den helt store dagstur, der bød på tur forbi de flotte boliger langs Borre Sø, slusetur op til Silkeborg Langsø, smalle tropeagtige  passager forbi Lysbro, en enkelt overbæring til Almind Sø – og naturligvis et smut inden om “Brillerne”. Søndag sluttede vi af med en rotur til den lille hyggelige jollahavn ved Laven. Det blev til i alt knap 50 km i kajakkerne, og til nogle rigtig hyggelige timer på land i samvær med en flok herlige klubkammerater.

Det er med god grund, at Silkeborg kalder sig Danmarks Outdoorby nr. 1. Silkeborg-søerne er et suverænt område med mulighed for masse af herlige kajakture. Et område, som helt bestemt fortjener et genbesøg.

Forårstur på Uggerby Å

Lørdag den 13. marts

Med de nye lempelser af forsamlingsforbuddene for udendørs idræt har vi nu omsider igen mulighed for at komme på tur med vores klubkammerater. Det var der en flok på 9 FKHér og et par gæsteroere, der benyttede sig af i starten af marts måned.

Det blev til en tur på hidtil ukendt rovand: En tur på Uggerby Å med start fra Sindal Marina, forbi Mosbjerg til frokostpause ved elværket i Bindslev. Herfra videre til turens endestation ved kanopladsen i Uggerby. En tur på i alt 28 km.

Der var godt med vand i åen – hvilket satte god fart i kajakkerne. Det var dog tydeligt, at kanosæsonen ikke var startet endnu. Vi blev flere gange mødt af træer og grene, der spærrede vejen, og som måtte flyttes eller forceres, inden vi kunne komme videre. Udfordringer, der blot var med til at gøre turen lidt sjovere.

Smuk og afvekslende natur og dejligt gensyn med klubkammeraterne gjorde det til en herlig dag på vandet – og en rigtig god start på en ny sæson med udsigt til masser af gode kajakoplevelser. Vi glæder os allerede til næste månedes weekend-tur til Silkeborg-søerne 🙂

Krydstogtskibet National Geografic Explorer

Lørdag den 27. februar

På den sidste lørdag i februar valgte vi en lidt anderledes destignation end sædvanligt. Cirka 4,5 km. udenfor indsejlingen til Marina’en har krydstogtskibet National Geographic Explorer ligget for anker siden covid-19-pandemien stoppede deres sejlads for knap et år siden.

På dagens fællestur tog vi ud for at se lidt nærmere på skibet. Og takket være Finns nyerhvervede brystmonterede gopro-kamera fik vi også foreviget turen, der lagde ud med høj solskin og næsten ingen vind. Og ganske som vejrudsigten havde forudsagt, så blev det mere og mere overskyet og tiltagende vind, da vi rundede skibet og satte kurs mod den midterste af de tre styrbords sideafmærkninger ind mod Frederikshavn.

Tilbage i land forsvandt skyerne, så vi i flot solskin kunne nyde Marians medbragte fiskefrikadeller og nybagte rugbrød – herligt.

Solo vintertur

Lørdag den 27. februar

Martin Jacobsen skriver følgende:

Ja ja – jeg ved det godt: Sikkerhed frem for alt. Men jeg måtte bare prøve at sejle i is. Jeg havde opsyn med fra molen, hvor Marianne stod med kamera og telefon. Det var mega sjorvt – og HÅRDT. Turen blev heller ikke så lang, da flagerne var temmelig tykke og ikke til at flytte rundt med.

Tanken var først, at det absolut skulle prøves. Vejret var super klart og stort set ingen vind. Derfor var beslutningen heller ikke svær. Men da jeg skulle i vandet, måtte jeg først trække kajakken ud over de første flager ved stranden og derefter sætte i kajakken på vandet.

Beklædningen bestod af: 2 lag undertøj, tykke sokker, en “bamsedragt” og tørdragt. Ligeledes hue, vanter og vinterstøvler i tyk neopren. Det gav lidt fornemmelse af at være på Grønland, hvilket er et af mine største ønsker på TO-DO-listen.

Når det så er sagt, så glæder jeg mig til at temperaturen kommer op igen, og vi kan komme ud og ro, uden at skulle være iført alle disse lag af tøj.

Fællesroning lørdag formiddage

Lørdag den 16. januar

Høj sol, svag vind, et par frostgrader og et par gode romakkere. Så er der alle forudsætninger for en herlig tur på vandet ved vores faste fællesroning lørdag formiddag.

Og det blev til en rigtig dejlig tur ud langs Bangsbostrand med flot view op til bunkerne på Pikkerbakken, med svaneflokke og jagerfly henover den skyfri himmel og en god kop kaffe i strandkanten, inden turen gik retur til Marina’en.

Nytårskur på Deget

Lørdag den 2. januar

Årets første fællesroning stod i nytårskurens tegn. Vi var en lille flok inkl. et par gæsteroere, der roede ud fra Marina’en lørdag formiddag. Vi var heldige med vejret – roede ud i helt stille vejr med et lille kig til solen.

På vej mod Deget trak der nogle sorte skyer sammen, og da vi gik i land begyndte det at småregne. På toppen ved bunkerne ønskede vi hinanden godt nytår med bobler og lidt kransekage.

En herlig dag med en god start på det nye år og den nye rosæson.